Brug for hjælp?
Ring 28 7000 96!

Hvad gør du anderledes?

Hvad gør du anderledes?

Hvad differentierer egentlig din virksomhed fra konkurrenterne? Få tips til hurtigt at blive klogere her.

Siden Michael E. Porter i 1985 beskrev mulighederne for at skabe konkurrencemæssige fordele ud fra enten en differentieringsstrategi eller ved at blive omkostningsleder, har marketingfolk og direktører svedt for at finde ud af, hvad det præcist var for nogle områder, som de kunne differentiere sig fra konkurrenterne på.

Man kan bruge meget tid og gøre sig mange tanker om, hvad det egentlig er, man vil gøre anderledes end konkurrenterne. For det er jo netop dét, man skal bruge, når man skal udvælge sin målgruppe og finde frem til de primære argumenter (USP’er – unique selling propositions), som man efterfølgende skal bruge i sin kommunikation med de nye potentielle kunder.

Men man kunne jo også bare vælge at spørge nogle af de eksisterende kunder direkte om, hvorfor de egentlig er kunder. Og ikke mindst hvad de fortæller i deres netværk og om de anbefaler din virksomhed som samarbejdspartner.

Afhængigt af branche kan der være rigtigt mange kunder at vælge i mellem. Men du kan starte med at udvælge en 5-10 stykker af de kunder, hvor der er bedst sammenhæng mellem profit samt at de køber de arbejdsopgaver, du foretrækker at sælge.

Stil spørgsmål som f.eks.:

  • Hvorfor har du valgt at bruge os som samarbejdspartner?
  • Nævn én ting, som vi gør bedre end konkurrenterne?
  • Er der ting, som vi kunne gøre bedre?
  • Ville du anbefale os i dit netværk – og gør du det allerede?
  • Hvis du skulle anbefale os i dit netværk, hvad ville du så sige?

Får du svar som “Fordi i leverer god service” kan det være en god idé at spørge dybere med spørgsmål som:

  • Hvad forstår du som god service?
  • Fortæl om et tilfælde, hvor vi leverede god service.

Når du har samlet tilbagemeldingerne,  vil du ret hurtigt se nogle mønstre for, hvorfor dine kunder vælger din virksomhed og bliver ved med at vælge dig. Det er dine virkelige differentieringparametre.

Jeg tog selv egen medicin og spurgte Søren fra KISAM Arbejdsmiliørådgivning, som jeg har arbejdet sammen med de sidste 6 år, om hvorfor han egentlig ringer til mig, når der er brug for hjælp – resultatet var ganske underholdende og lærerigt:

Sig “Hej” til min schweizerkniv

For små og mellemstore virksomheder, der ikke har en fastansat afdeling for markedsføring, grafik, tekstforfatning eller hvad man nu har brug for i den boldgade, er det en gave, at der findes mennesker som Thomas.

Thomas er en ren schweizerkniv ud i det markedsføringsmæssige for min lille virksomhed. Når han har dannet sig et overblik over opgaven, udfører han det, han selv kan, og får sit gode netværk til at levere det, der mangles, så jeg får det, jeg skal bruge.

Thomas´ IT-færdigheder bruger jeg også, når jeg laver IT-baserede arbejdspladsvurderinger (APV) for større virksomheder. Her klarer han alt det tekniske og præsentationsmæssige og jeg kan koncentrere mig om det faglige.

Og med et opdateret ”klippekort” fra Thomas ved man, at hjælpen aldrig er længere væk end mobiltelefonen – og hans arbejdsglæde er ikke afhængig af om man ”bare” mangler et godt råd for at komme videre, eller man skal have hjælp til nogle strategiske overvejelser

Så invitér Thomas ud til en kop kaffe – men sæt god tid af til det. Thomas er både personligt og fagligt en popcornmaskine af idéer og historier.”

LinkedIn
Follow by Email
RSS