Brug for hjælp?
Ring 28 7000 96!

Får du markedsført dig nok?

Får du markedsført dig nok?

4 hurtige mod den dårlige samvittighed.

I mange  små- og mellemstore virksomheder (SMV’er) går man konstant med lidt dårlig samvittighed over alle de marketingopgaver, som man egentlig gerne ville have gjort noget mere ved.

Ofte er der ikke en dedikeret marketingmedarbejder, og selvom der er, har han/hun som regel en række andre opgaver, der også skal udføres. Som regel står der flere i kø om ressourcerne og det er som regel de opgaver, der råber højest, der bliver gennemført først; og potentielle kunder klager som bekendt ikke.

Og hvordan får vi så sparket mere gang i marketingopgaverne? Her er 4 råd, der forhåbentlig kan sætte arbejdet på skinner og medvirke til, at du også får markedsført dig, når der er allermest travlt.

Læg en strategi og brug den! – alle siger det, nogle gør det og rigtigt mange bruger den slet ikke, efter de har lagt den.

Anvendt strategi handler om at udvælge de specifikke kundetyper, som man tjener bedst på og er bedst til at håndtere. Det handler også om at finde ud af, hvad det præcist er, man gør bedre for kunden end konkurrenterne og ikke mindst hvilke platforme, du vil kommunikere til kunderne via.

Det giver ro, fokus og struktur i dit daglige arbejde – og gør, at du med god samvittighed kan takke nej, når de ivrige telefonsælgere forsøger at få dig til at købe en ny annonceringsmulighed.

Tænk markedsføring ind i din kundekontakt – gensalg er mindst lige så godt som nysalg; og flere undersøgelser peger i retning af, at man bruger under 1/3 af ressourcerne på et gensalg til en eksisterende kunde, frem for at skulle finde og sælge til en ny.

Kært barn har mange navne – gensalg, mersalg, opsalg – summa summarum er, at har du gjort kunden tilfreds med ét produkt/én service, så er der stor sandsynlighed for, at han har brug for endnu mere af enten samme eller supplerende produkter/services.

Det er ikke bare for at være venlig, at McDonald’s medarbejderen spørger, om du skal have en cola med, hvis du bestiller en burger.

Sørg for ”Lead generation”– markedsføring er spækket med engelske udtryk, men lige ”Lead generation” er værd at lære betydningen af i praksis.

Direkte oversat betyder ”lead generation” tiltrækning og opsamling af potentielle kunder, som man efterfølgende kan have løbende kontakt med og forhåbentlig sælge til i den sidste ende. Lead generering fjerner også den ”kolde canvas”, som rigtigt mange ikke bryder sig om.

Generering af leads kan ske på mange måder; sørg altid for at opsamle kontaktinformation og ret til at markedsføre dig, når du taler med folk på messer, beder folk om at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller når folk downloader en e-bog eller andre gode tilbud.

Husk også, at hvis du imponerer dine eksisterende kunder med dine produkter/services, så kan der være en god lead generator i de leads, som måtte komme gennem gode anbefalinger og referencer.

Automatisér din markedsføring – er der opgaver i din markedsføringsproces, der skal udføres på nøjagtigt samme måde hver gang? Det kan være en sekvens af nyhedsbreve, der skal sendes ud, hver gang du får en ny kunde eller en række områder, der skal registreres hver gang, du har talt med en potentiel kunde (næste opfølgning, husk at sende kampagnetilbud etc.).

Du kan spare enormt mange ressourcer ved at automatisere den slags opgaver; systemer som HootSuite (til de sociale medier) og Infusionsoft (til kundedatabse, nyhedsmails og kampagner) gør det muligt at planlægge forløbet i én omgang, så dine opdateringer på de sociale medier og email-markedsføring i princippet kan køre automatisk flere uger frem.

Husk dog, at ikke alt skal automatiseres og det er fortsat vigtigt også selv at være til stede; både på de sociale medier og i det hele taget i din markedsføring.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LinkedIn
Follow by Email
RSS